- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
4.1. Nemzeti programok, keretrendszerek, eredmények, víziók
4.1.1.1. Képzési programok alakulása
4.1.1.1.2. A képzés célja, hazai és nemzetközi háttere
A képzés célját a fejezet bevezetésében foglaltak határozzák meg. Az egyetemet, főiskolát végzett szakemberek (pedagógusok, pszichológusok stb.) felkészítése történik a tehetségfejlesztés speciális feladatainak a megoldására, az elméleti ismeretek gyakorlati feladatokra történő átültetésére, a tehetségígéretek készségeinek, képességeinek fejlesztésére. A képzésben részt vevő szakemberek sokféle intézményben (iskolákban, pedagógiai szakszolgálatokban, kollégiumokban, közművelődési intézményekben, sportegyesületekben, civilszervezetekben, szabadidős foglalkoztatókban stb.) alkalmazhatják a szerzett ismereteket, gyakorlatokat.
A hazai pedagógus alapképzésben (graduális képzésben) korábban kevés felkészítést kaptak a résztvevők, napjainkban erre a pedagógusképző felsőoktatási intézmények jobban figyelnek.
Az iskolarendszer átalakulása, az iskolai autonómia erősödése, a Nemzeti Alaptanterv tartalmának az intézmény saját arculatára történő formálása, a módszerekben, eszközökben történő változás, a tanulók/fiatalok egyéni fejlődésének elősegítése megadta azt a lehetőséget, hogy a tehetségfejlesztő programokat a tevékenységterületekhez, tantárgyakhoz, a szakköri programokhoz, a fakultációk kialakításához igazítsák.
A tehetségfejlesztéssel kapcsolatos továbbképzések lehetővé tették, hogy a pedagógusok a legfrissebb hazai kutatások eredményeit is figyelembe vegyék az intézményi programok kialakításában. A tehetségkutatásban a Kossuth Lajos Tudományegyetem 2000-től Debreceni Egyetem Pszichológiai Intézetének nagy szerepe volt.
Az intézet oktatóinak kutatásai, publikációi, a doktori képzés (egyik altémája a tehetséggondozás), majd más intézmények, pedagógusok, publikációi nagyban segítették a tehetségfejlesztő pedagógusok munkáját (Tehetségbibliográfia, 2014).
Kedvezett a hazai tehetséggondozás fejlődésének az is, hogy az 1980-as évek második felében világszerte az érdeklődés központjában került a tehetséggondozás. A Tehetség Világtanács (World Council for Gifted and Talented, WCGT) és az Európai Tehetségtanács (European Council for High Ability, ECHA) tevékenységébe magyar szakemberek is részt vettek.
1994-ben az ECHA egy posztgraduális képzési programot dolgozott ki, melynek filozófiája megtermékenyítette a hazai szakirányú továbbképzési és szakvizsgaprogram tartalmát.
A hollandiai Nijmegeni Egyetem Tehetségkutató Intézete szervezésében működő posztgraduális képzés hosszabb működése után az akkor már Debreceni Egyetemen működő szakirányú továbbképzésben és szakvizsgás képzésben részt vevő hallgatók az Európa-szerte érvényes ECHA-diplomát is megkapták a végzés után. A szakma úgy ítélte meg, hogy nagy elismerése ez a képzésnek.
Következő fejezet: >>> 4.1.1.1.3. A képzés képesítési követelményei