- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
4.1. Nemzeti programok, keretrendszerek, eredmények, víziók
4.1.1.1. Képzési programok alakulása
4.1.1.1.1. A pedagógusképzés (alapképzés, graduális képzés és posztgraduális képzés)
Croply és Mcleod (1986) úgy fogalmaznak, hogy a kívánatos szakértelem, tudás megszerzése, valamint a tanárok felkészítése, képességeik fejlesztése, az elvárt viselkedési minták, kultúrák elsajátítása egyaránt történhet alapképzés és posztgraduális képzés során.
A fentiekkel egy időben a hazai pedagógusképző intézményekben dinamikus változás észlelhető, a képzés tartalmát próbálták az igényekhez alakítani.
Beépítették a tehetséggondozás pedagógiáját a képzés rendszerébe, más intézmény speciális kérdéskörként vizsgálta a tehetséggondozást. Tréning jellegű foglalkozásokat, választható tárgyakat iktattak a képzésbe, másutt a pedagógia és a pszichológia szak adott erős alapot a hallgatók felkészítésére és a kutatásra is.
Az intézmények és a tanárok igényeinek kielégítése hívta életre a 30 órás és a 60 órás képzéseket, majd a felsőoktatásban megjelent a 120 órás intenzív tanfolyam. A Művelődési és Közoktatási Minisztérium 1997-ben a 29/1997. (IX. 16.) MKM rendelet „A tehetségfejlesztési szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményeiről”, jogszabály megjelentetésével engedélyt adott a kétéves „Tehetségfejlesztési szakértő” szakirányú továbbképzés megkezdéséhez. Az események gyors változásának eredményeképpen röviddel ezután megjelent a 41/1999. (X. 13.) OM rendelet a pedagógus-szakvizsga képesítési követelményeiről.
Következő fejezet: >>> 4.1.1.1.2. A képzés célja, hazai és nemzetközi háttere