- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
4.1. Nemzeti programok, keretrendszerek, eredmények, víziók
4.1.4. A Matehetsz szerepe a Nemzeti Tehetség Programban
Bajor Péter
A Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács operatív, jogi személyiségű ernyőszervezete. A magyar közoktatási és felsőoktatási hagyományokra, valamint a korszerű pedagógiai és pszichológiai kutatási eredményekre alapozva a Matehetsz körül összegyűlő szakemberek meghatározó közreműködést vállaltak a nemzeti összefogás szükségességét hirdető Nemzeti Tehetség Program elindításában és megvalósításában. A 2006-os megalakulása óta a tehetségsegítés terén emblematikus szervezetté váló közhasznú egyesület az egymást követő magyarországi kormányok részéről különleges bizalmat élvez. Az EU-támogatású kiemelt projektek és további tehetségsegítő programok megvalósításával jelentősen hozzájárult a Nemzeti Tehetség Program feladatainak megvalósulásához, a program iránti társadalmi bizalom megerősödéséhez, ezek által pedig a rendelkezésére álló elsődleges erőforrások nemzeti szintű – és nemzetközi – megsokszorozódásához, kiterjedéséhez.
Nemzeti Tehetségsegítő Tanács, Matehetsz, NTP-pályázatok, Magyar Géniusz Program, TÁMOP, Tehetséghidak Program, Tehetségek Magyarországa Program, EFOP, Géniusz Könyvek, Tehetségek Szolgálatáért díj, felfedezettjeink, Tehetség nagykövet, Bonis Bona-díj, Budapesti Európai Tehetségközpont, Genius Loci-díj, Magyar Templeton Program, Európai Tehetségsegítő Hálózat, Tehetségház
A Nemzeti Tehetségsegítő Tanácsot (NTT, Tanács) és a Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetségét (Matehetsz) 2006-ban alapító civil szervezetek aligha sejtették, hogy kezdeményezésük egy bő évtized múltán az ország határait átlépő, több kontinens országainak érdeklődését felkeltő, széles mozgalommá terebélyesedik. A Tanács és a Matehetsz jelentős eredményeket könyvelhet el a Kárpát-medencei magyar tehetséggondozás elméletének és gyakorlatának kidolgozásában, az Országgyűlés által 2008-ban konszenzussal elfogadott Nemzeti Tehetség Program megvalósításában, az európai tehetséggondozás fejlődésére gyakorolt hatásában.
Okkal merül fel a kérdés, mi a magyarázata e társadalmi kezdeményezés figyelemre méltó sikerének. A válasz valójában egyszerű: a mozgalomszerű kezdeményezés a legjobb emberi szándékokat mozdította meg – érdeklődő, tudásra nyitott gyermekeink, fiataljaink érdekében. Megszólította és aktivizálta azt az önzetlenséget, amely segíthet elgördíteni az akadályokat a tehetség fejlődése elől, amely ösztönzi a tudás megosztását, a tudományok, művészetek titkaiba való (féltékenységtől mentes) beavatást. Az eltelt évek bizonyították: az ifjú tehetségek sikereit eredményező elkötelezett munka a segítőkre is visszahat, javukra válik, lelkes örömet okoz. A feladatok, amelyekre a civil szervezetek szövetkeztek, korán elvezettek annak felismeréséhez, hogy az összefogás szándéka, a konstruktív attitűdök megerősödése jelentős teljesítményfokozó erő.
Az alapító szervezetek és az általuk segített oktatási intézmények már a 2006 előtti években is jelentős eredményeket értek el a korszerű tehetségfejlesztés terén, de a Tanács és a Matehetsz megalapításával, a hálózatos együttműködéssel a tehetségek felkarolásának a magyar társadalom egészét megmozdító új dimenziója jöhetett létre. A tehetségsegítés magyar modellje tehát nem pusztán a jövőre irányuló szakmai befektetés, hanem bátran állíthatjuk, hogy immár sikerrel vizsgázott együttműködési minta is. Köszönet illeti a pedagógusokat, szülőket, szakembereket, tisztségviselőket, mentorokat, munkatársakat, akik sokszor kitaposatlan, értetlenséggel körülvett ösvényen megindulva végezték a tehetséggondozás, a személyre szabott fejlesztés felelősségteljes munkáját, a tehetségsegítő programok, projektek megvalósítását.
Fontosnak tartjuk, hogy felsoroljuk azokat a társadalmi szervezeteket (az ezeket képviselő személyekkel együtt), amelyek (és akik) a Tanács és a Matehetsz alapító tagjai, szervezetei voltak 2006-ban.
A Nemzeti Tehetségsegítő Tanács alapítói:
Bethlen Gábor Alapítvány (Nagyenyed) – Dvoracsek Ágoston
Következő fejezet: >>> 4.1.5. Az Európai Tehetségsegítő Hálózat (ETSN) kialakulása és jelentősége