- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
2.5.4. Tanácsadás, módszertani segítségnyújtás
2.5.4.1. A tehetség-tanácsadás jellemzői, leggyakoribb problémahelyzetek
2.5.4.1.3. A tanácsadás szintjei és kompetenciahatárai
A tehetséggondozás során felmerülő, megoldásra váró élethelyzetek, problémák nagyon sokrétűek lehetnek, és a tanácskérők támaszigénye is eltérő. A segítő beavatkozásoknak igazodniuk kell a tanácskérők helyzetéhez, igényeihez és személyiségéhez. Ennek megfelelően a tanácsadás is akkor lesz hatékony, ha a beavatkozás mélységét, időtartamát és a tanácsadói szakértelmet sikerül az esethez igazítani.
A tanácsadási szintek az eltérő mélységű beavatkozásra utalnak.
Három tanácsadási szintet különít el a szakirodalom (Váry, 2012):
Ez a hangsúlyáthelyezés a tehetséggondozásban is indokolt lenne, hiszen a tehetséges fiatalok előreláthatóan önállóan is jól tudnák alkalmazni ezeket az információs felületeket. Annak, hogy az önálló tájékozódás erőteljesebbé váljon és/vagy a félprofesszionális segítés a tehetség-tanácsadás területén is megerősödhessen, az a feltétele, hogy „rendelkezésre álljanak a tájékozódáshoz a tanári, tanácsadói munkához szükséges információk és eszközök – információs anyagok, adatbázisok, önismereti kérdőívek, a választást segítő programok, tananyagok, segédletek, tesztek, motivációs, fejlesztő eszközök, távtanácsadást lehetővé tevő portálok stb.” (Borbély-Pecze és mtsai, 2013, 44.)
A tanácsadó pedagógus kompetenciái és kompetenciahatárai:
A közelmúlt pedagógiai gyakorlatában a kompetencia sokat emlegetett fogalom. Valamely feladat, feladatkör sikeres ellátására való felkészültséget jelent, ismeretek, készségek, attitűdök, szakmai és személyes tapasztalatok együttesét foglalja magában, egyúttal az egyének és csoportok rugalmas alkalmazkodóképességének, teljesítményének jellemzésére is használható (Kadocsa és Varga, 2007).
A tanácsadói szakértelem interdiszciplináris jellegű, és legalább kettős kompetencia jelenik meg benne. Egyrészt a segítő szakmákra általában jellemző szakértelmet tartalmazza, az emberekkel való bánni tudás készségeit, amelyet alapvető kompetenciáknak nevez a szakirodalom (Ritoók, 2009). Másrészt valamilyen szakterület kiemelkedő ismerete is szükséges hozzá (gazdaság, jog, életvezetés, kisgyermeknevelés, tanulás, pályaválasztás, tehetséggondozás). Ezeket speciális (Ritoók, 2009) vagy szakterületi kompetenciáknak lehet nevezni. A tanácsadó épp azért tud segítséget nyújtani a szakterületén felmerülő kérdésekben, mert szakértője e területnek.
Következő fejezet: >>> 2.5.4.1.4. A tehetséggondozás során előforduló leggyakoribb problémahelyzetek