- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
2.5.4. Tanácsadás, módszertani segítségnyújtás
2.5.4.1. A tehetség-tanácsadás jellemzői, leggyakoribb problémahelyzetek
2.5.4.1.5. A tanulóknak, szülőknek, nevelőknek nyújtott tanácsadás specifikumai és etikai kérdései
Egy Matehetsz-felmérés (2013) szerint sokan vélekednek úgy a szülők körében, hogy „a szülő a tehetség felfedezésétől kezdve állandó támogatást igényel, hogy szembe nézzen és megbirkózzon a nehézségekkel a tehetség kibontakoztatása érdekében – valakitől mindenképp kell tanácsot kérni, másképp nem megy.” Ez a kutatási eredmény is felhívja a figyelmet arra, hogy: „Ezért is fontos, hogy minél előbb teremtsük meg a feltételeit a tehetséggondozó programokhoz kapcsolódó tanácsadás kialakításának.” (Balogh, 2016, 262.)
A pedagógiai tanácsadás során
A pedagógus kollégák mint tanácskérők
Azokban a helyzetekben, amikor a tanácsadó pedagógus egy speciális szakértelem birtokosa az intézményen belül (pl. ő az egyedüli tehetségfejlesztő szakember), akkor szakértelmét a tanácsadás révén tudja elérhetővé tenni kollégái számára. A tehetségfejlesztésre speciálisan felkészített pedagógusnak tudnia kell segíteni a többi pedagógust a kiemelt figyelmet igénylő gyermekek optimális fejlesztésében. Ide sorolhatjuk azokat a helyzeteket is, amikor a kollégák megbeszélik egymással vagy a vezetővel egy-egy gyermeknek az esetét, illetve azokat a nevelőtestületi összejöveteleket, amelyeken a pedagógiai szempontból problémás esetek megbeszélése a téma. Segítheti kollégáit a tehetségnevelő tanácsadó pedagógus a tehetség fejlődését elősegítő differenciált munkamódszerek megtalálásában, a személyre szabott tanulási módszerek kidolgozásában vagy a tanulók személyre szabott motiválásának kérdéseiben. Elősegítheti a pedagógiai tanácsadás a tanár–diák kapcsolat javítását, az iskolai nevelési konfliktusok kezelését (a kaposvári Bárczi Gusztáv Módszertani Központ honlapja).
A pedagógiai tanácsadás alanyai tehát elsősorban az olyan szülők, szülői csoportok, pedagógustársak, illetve maguk a tehetséges fiatalok, akik intellektuálisan és személyiségükben az egészséges, „normál” csoportba tartoznak, de aktuális élethelyzetükben a tehetség kibontakoztatásának kérdésében elakadtak, támogatásra szorulnak. Megfelelő információk birtokában, a tanácsadó pedagógus (és/vagy pszichológus) támogatásával képesek az adott helyzetet kezelni, nem szorulnak pszichoterápiára.
Jelenleg a 15/2013. (II. 26.) EMMI-rendelet a pedagógiai szakszolgálati intézmények működéséről szabályozza a tehetség-tanácsadással kapcsolatos feladatköröket is. A gyakorlatban a nevelési tanácsadók, a tehetségkoordinátorok, az iskolapszichológusok feladataiban jelennek meg leginkább a tehetség-tanácsadással összefüggő tevékenységek (Tamás, 2013).
Magyarországon is vannak már jelei mind az iskolákban, mind a városi, regionális tehetség-tanácsadó központokban, hogy érdemi együttműködés alakul ki egyfelől a pedagógusok és a tanácsadó szakemberek között, másfelől a tanácsadóknak szülőkkel és gyermekeikkel kialakított kapcsolata is fellelhető bizonyos hazai programokban. Ugyanakkor az is megállapítható, hogy ezen a területen még gyerekcipőben jár a hazai tehetséggondozás. Ezért is fontos minél előbb megteremteni a tehetséggondozó programokhoz kapcsolódó tanácsadás kialakításának feltételeit. Ebben vezető, kezdeményező szerepet a pedagógusoknak kell vállalniuk: információkat kell adni a tehetség-tanácsadás jelentőségéről, tartalmi összetevőiről, lehetőségeiről, és ezek közül a gyakorlatban is fel kell kínálni néhányat. A szülők többnyire azzal sincsenek tisztában, hogy milyen lehetőségek kínálkoznak ebben az együttműködésben, ezért fontos a hírverés, hogy mit is kaphatnak a tehetségígéretek és a szülők ezen a területen (Balogh, 2016).
A tanácsadó pedagógusokra, tevékenységük etikai szabályozására is érvényes a pedagógiai szakma etikai kódexe, amely összefoglalja az emberek közötti viszonyt, érintkezést szabályozó erkölcsi követelményeket, elvárásokat. A szakmai etika elvei egyéni módon, a szakember saját etikai elveivel összerendeződve épülnek be a személyiségbe (Szőnyi, 2009).
Következő fejezet: >>> 2.5.4.1.6. A tehetség-tanácsadás során alkalmazott főbb módszerek