- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
2.5.4. Tanácsadás, módszertani segítségnyújtás
Dávid Mária
A tehetség kibontakozása hosszú ideig tartó folyamat. Többször is előfordulhat olyan helyzet, amelyben a tehetséges fiatal, a szülei vagy épp a vele foglalkozó pedagógusok támogatásra szorulnak, szívesen kérnének tanácsot valakitől. A tanácsadás olyan professzió, amely általában egy bizonyos területre specializálódik (pl. gazdasági, jogi, életvezetési, tanulási, pályaválasztási, nevelési, krízis- stb. tanácsadás), és ezek sorában jelenik meg a tehetségsegítő tanácsadás, mint a sokféle tanácsadási terület egyik speciális iránya (Ritoók, 2013). A segítő szakmák, így a tanácsadás is különböző mélységű beavatkozási szinteken képesek támogatást nyújtani a tanácskérőknek életproblémáik megoldása érdekében. Tanácsadói szerepben leggyakrabban a pszichológusok jelennek meg, de más szakterületek, így a pedagógia képviselői is gyakorolhatják ezt a hivatást, kellő felkészítést követően. A pedagógiai tanácsadás lényege az, hogy olyan problémahelyzetekben tudja elősegíteni a megoldási alternatívák megtalálását, amelyek a pedagógusok kompetenciakörébe tartoznak. Nem direkt tanácsok adásáról van szó, hanem a tanácskérő intrapszichés munkájának segítéséről, annak érdekében, hogy egyedi, a tanácskérőhöz illeszkedő megoldás, elkötelezett döntés születhessen. A fejezet célja olyan ismeretek nyújtása, melyek révén a tehetséggondozó pedagógusok az aktuális problémahelyzetek kezelésében tudják segíteni tanítványaikat, azok szüleit vagy a tehetséggondozásba bevont olyan pedagógus kollégáikat, akik a tehetséggondozás területén még nem képzettek. A fejezet kitér az egyéni tanácsadás feladataira és a csoportos beszélgetések, foglalkozások vezetésére egyaránt.
Következő fejezet: >>> 2.5.4.1. A tehetség-tanácsadás jellemzői, leggyakoribb problémahelyzetek