- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
2.5.2.3. Irányelvek a gyorsítás alkalmazásához
VanTassel-Baska (1986), Proctor és mtsai (1988) és Brody és Stanley (1991) javaslatcsoportokat fogalmazott meg a gyorsítás alkalmazásához. Tanulságos ezeket is áttekinteni, általuk megelőzhetők a szakszerűtlen gyorsító programok.
(a) A diákok kiválasztása gyorsításra
A kiindulási pont azon tehetséges diákok természetének tanulmányozása, akik jelöltek a gyorsításra: milyen tulajdonságaik vannak? A gyorsításhoz a következő „tulajdonságokra” van szükség:
(1) Képesnek kell lenniük az elvont szimbólumrendszerek sokkal jobb kezelésére, mint ahogy arra társaik képesek.
(2) Általános képesség szempontjából az általános populációnak legalább a felső 2%-ában kell lenniük, amely IQ-értékekkel kifejezve 130-as vagy annál magasabb értéket jelent (Terman és Oden, 1959).
(3) Tanulmányi szempontból a diáknak a kívánatos évfolyam átlagát meghaladó szinten kell működnie.
(4) Nem lehetnek alulteljesítők.
(5) Az iskolájukban vagy évfolyamukon rendelkezésre álló lehetőségeket ki kell használniuk.
(6) Átfogó pszichológiai jellemzést kell róluk készíteni, amely igazolja magas szintű intellektuális működésüket, tanulmányi érettségüket és felkészültségüket, valamint szociális és emocionális érettségüket.
(7) Nem lehetnek komoly alkalmazkodási problémáik szociális vagy emocionális tekintetben.
Következő fejezet: >>> 2.5.3. A differenciált fejlesztés eszközrendszere