- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
2.5.1. Gazdagítás, dúsítás
Balogh László
A tanulmányban a tehetséggondozásban leggyakrabban használt speciális fejlesztő módszerről, a gazdagításról (dúsításként is emlegetik) lesz szó. Ennek keretében megismerhetik a gazdagítás fogalmát, a gazdagítási modelleket, valamint a gazdagítás gyakorlati eszköztárát, módszereit. Ezt két csoportban elemezzük: egyrészt bemutatjuk a tanórákon is hasznosítható módszereket, másrészt megvizsgáljuk a tanórán és iskolán kívüli speciális gazdagítási formákat is.
Tartalmi szempontból a tehetséggondozásnak a legrégebbi és a legfőbb eszköze a gazdagítás (dúsítás). Célja alapvetően az ismeretek és a műveletekre épülő képességek kötelező tananyagon túllépő fejlesztése. Ezt a pedagógusok és más tehetségesekkel foglalkozó szakemberek a fiatalok fejlesztése során már évszázadokkal azelőtt is alkalmazták, amikor még a szakirodalom nevén sem nevezte ezt a módszeregyüttest (vö. Tóth L., 2012a). Magyarországon már a múlt század második felében is jelentős szerepet játszott az iskolai gyakorlatban, amikor még a korszerű tehetség-szakirodalom hazai kiadványokban nem is volt hozzáférhető. A pedagógusok, ráérezve ennek jelentőségére, ösztönösen alkalmazták ezt a kiemelkedő adottságú, képességű tanulók fejlesztésé-ben (Persson, Joswig, Balogh, 2000). Nem véletlen, hogy a Magyar Tehetséggondozó Társaság szakemberei által összegyűjtött (Balogh, Tóth, 2014), az 1985 és 2013 között hazai szerzők tollából tehetség témakörben megjelent könyvek, tanulmányok, gyakorlati beszámolók közül több mint háromszáz munka (az összes írás kb. 20%-a) szerepel a gazdagítás témakörében. Ezek jelentős része beszámoló a gyakorlatban alkalmazott gazdagító programokról. A világban szétnézve azt látjuk, hogy a sikeres tehetséggondozásnak minden földrészen elengedhetetlen eleme a gazdagítás. Számtalan jó példát találunk erre a világ sok országában, s jelentős kutatások is kapcsolódnak hozzá (vö. Gagnè, 2015; Gordon Győri, 2011, 2012; Demeter, 2012; Kim, 2016; Koshy, Pinheiro és Torres, 2013; Lennex és Fletcher, 2014; Reis és Renzulli, 2010; Renzulli, 2012; Renzulli és mtsai, 2009). Éppen a kiemelt jelentősége miatt érdemes áttekinteni ennek a problémakörnek a legfontosabb kérdésköreit jelen keretek között is (vö. Balogh, 2016), hiszen Magyarországon még ma is sok olyan pedagógus és más tehetséggondozó szakember dolgozik a fiatalokkal, akik ezt a módszert nem alkalmazzák kellő tudatossággal a fejlesztő munkában.
A gazdagításnak a több évszázados használat során több fajtája alakult ki a gyakorlatban. Passow
A
A
A
Itt jegyezzük meg, hogy a gazdagítás „típusait” is szokták emlegetni a szakirodalomban, ezekben más gyakorlati szempontok érvényesülnek a megkülönböztetésben (vö. Tóth, 2012b).