- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
2.5.4. Tanácsadás, módszertani segítségnyújtás
2.5.4.1. A tehetség-tanácsadás jellemzői, leggyakoribb problémahelyzetek
2.5.4.1.1. A tanácsadás, ezen belül a tehetség-tanácsadás meghatározása
Amennyiben valaki tanácsadóhoz fordul segítségért, feltételezhető, hogy élethelyzeti problémáinak megoldására a szokásos problémamegoldási sémái nem voltak alkalmasak, szüksége van rá, hogy a régi magatartási sémáit megváltoztassa és újakat tanuljon. A tanácsadás alapvető feladata, hogy elősegítse a problémák járható útjainak megtalálását és megkönnyítse a döntéshozatalt. A tanácsadás olyan segítségnyújtási forma, amely alkalmazkodik a tanácskérő igényeihez, azon a területen nyújt támogatást, ahol a tanácskérőnek erre szüksége van. A tanácsadás, mint a segítő kapcsolati formák egyik fajtája, önálló alkalmazott tudománynak tekinthető, és jól elkülöníthető másoktól (pl. pszichoterápia, szociális munka).
Az angol nyelvű szakirodalomban a tanácsadásra általában két szakkifejezés található: a
A tanácsadás meghatározására különböző megfogalmazások születtek. Wiegersma (1989) kifejezetten tágan hagyja a tanácsadói tevékenység meghatározását, szerinte az emberek közti interakció majd minden formája igényt tarthat a tanácsadás elnevezésre, amely mások segítésére és megerősítésére szolgál, amennyiben a folyamat hivatalos tevékenység formáját ölti.
Több szerző azonban igyekszik pontosítani, jobban körülhatárolni ezt a területet. A főbb distinkciók Ritoókné, Bagdy és Buda írásaiban olvashatók. „A tanácsadó személyekkel, csoportokkal, családokkal és olyan rendszerekkel dolgozik, amelyekben szituációs és fejlődési problémák merülnek fel. A feladata annak elősegítése, hogy normális emberek hatékonyabban valósíthassák meg céljaikat, funkcióikat.” (Ritoók, 2009, 223.) A tanácsadás az egyensúlyban lévő, nem beteg
A
A tanácsadás ebben a megközelítésben nem azonos a pszichológiai tanácsadással, hanem a pszichológiai tanácsadás csak része a tanácsadás sokféle tevékenységrendszerének. A pszichológiai tanácsadás „[…] kizárólag pszichológusi diplomával végezhető tevékenység a tanácsadás különböző területein. Feltétele a megoldásra váró problémák értelmezési hátterére és megoldásának módszereire vonatkozó pszichológiai felkészültség.” (Ritoók, 2009, 223.) „A pszichológiai tanácsadás során olyan probléma megoldására kerül sor, ahol az útmutatásnál több segítségre van szükség, mert a döntést nem lehet egyszerű racionális módon meghozni.” (Ritoók, 2009, 224.) Hazánkban a tanácsadó szakpszichológus képzés a pszichológusi alapdiplomára épülő, posztgraduális képzési forma, munka- és pályatanácsadás, családi és párkapcsolati tanácsadás és krízistanácsadás specializációkkal. A köznevelési rendszerben előforduló nevelési problémák esetén a közvetlenül a diákoknak, a szülőknek és a gyermekkel foglalkozó pedagógusoknak a pedagógiai szakpszichológus nyújthat hatékony segítséget (lásd ELTE szakpszichológus képzések).
Barczy Magdolna inkább konzultációnak nevezi ezt a tevékenységet, és az alábbi jellemzőket mondja róla: „itt arról van szó, hogy egy normál ember egy normális problémával (az egészség-betegség, illetve normalitás-abnormalitás meghatározását már többször érintettük) fordul egy olyan szakemberhez, aki leginkább nem az adott témában, hanem a tanácskozás, a pszichológiai tanácsadás műfajában szakértő, képzett szakember. Tehát a kliens nem gyógyulást vár, nem minősítették betegnek, s a problémái sem minősülnek patológiásnak. A kliens leginkább megoldást vár a problémájára, s együttműködik a konzulenssel abban, hogy saját erőforrásaiból merítve, megoldási lehetőségeket alakítsanak ki. A konzulens azt vállalja, hogy szakszerű, meghatározott keretek között szabályozott, pszichológiai kapcsolat során rendelkezésére áll a kliensnek: egy többé-kevésbé körülhatárolt probléma megtanácskozására. A kliens vállalja, hogy aktívan részt vesz a folyamatban. A cél az, hogy a kliens a problémában valamilyen döntésre, előrehaladásra, megoldásra jusson, de úgy, hogy közben képességei, készségei, személyes hatékonysága, cselekvőképessége, tudatossága, a problémára való rálátása is fejlődjön.” (Barczy, 2012, 85–86.)
Azt, hogy a pedagógusok számára is fontos, hogy a tanácsadói szerepben hatékonyan tudjanak működni, több jelenség is indokolja, melyek a következők:
A szülők és a gyerekek/tanulók nap mint nap fordulnak különböző kérdésekkel tanácsért a velük foglalkozó pedagógusokhoz, igénylik a pedagógusok támogatását. Nem lehet és nem is szükséges minden apró-cseprő problémával pszichológushoz küldeni őket.