- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
2.5.4. Tanácsadás, módszertani segítségnyújtás
2.5.4.1. A tehetség-tanácsadás jellemzői, leggyakoribb problémahelyzetek
Segítő kapcsolat alatt mindenfajta segítő, támogató, fejlesztő, korrekciós céllal létrehozott személyes kapcsolatot értünk. A segítő kapcsolat olyan eljárásokat jelent (mind az egészségesek, mind a pszichés problémákkal küszködők körében), melyekkel elérhető, hogy az emberekben lévő belső, látens fejlődési potenciálok, lehetőségek-képességek felszabaduljanak, működésbe lépjenek, hozzáférhetőek legyenek (Barczy, 2012).
Ilyen segítő kapcsolati formának tekinthető a tanácsadás is, amely új szakmaként a 19. század végén, a 20. század elején jelent meg. Fejlődéstörténete két irányból indult, a mentálhigiénés tanácsadás és a pályatanácsadás területeiről. Nagy előrelépést jelentett a tanácsadás intézményesítése szempontjából, hogy az Amerikai Egyesült Államokban már 1877-ben megjelent a hivatásos családgondozás intézménye, és Beers hatására (1908) elindult a mentálhigiénés mozgalom, a mentálhigiénés tanácsadás előfutára. A pályaválasztási irányítási mozgalom pedig az 1900-as évek elején kezdődött, és 1908-ban Bostonban megalakult a Pályaválasztási Iroda, amelyben Parsons munkássága kiemelkedő. A tanácsadás önálló foglalkozássá válása Nyugat-Európában és Észak-Amerikában már a 20. század harmincas éveitől megfigyelhető (Murányi, 2006).
A 20. század végére a segítő szakmák száma megnövekedett, a segítő módszertani megközelítések sokasága alakult ki, és a tudományterület differenciálódott. Felerősödött a preventív medicina és az egészségpszichológia, amely felgyorsította a klasszikus pszichoterápiák egészségesek világába való átjutását, ugyanakkor jelentős módszertani változásokat is generált, amelyek a tanácsadási munkaformákban jelentek meg. A humán segítő tevékenységekben mindinkább részt vett a szociális ágazat, majd az edukatív, nevelési ágazat is, különböző képzésekkel jogosultságot, kompetenciát szerezve a pszichikai segítő folyamatokba való bekapcsolódáshoz (Bagdy, 2009). Az 1990-es évekre és a századfordulóra a tanácsadó szakma világméretű elterjedése volt jellemző. Ma már szinte a világ minden területén működnek tanácsadó szolgálatok a legkülönbözőbb területeken. Hazánkban 1993 óta folyik a felsőoktatásban tanácsadói szakemberképzés (Ritoók, 2009). „A pszichológiai tanácsadás az egyik leggyakrabban végzett tevékenység a pszichológusok körében a világon, az egyik legnagyobb szakmai közösség a tanácsadó szakpszichológusoké.” (Kaló, Kissné Viszket, Rácz, 2017, 5.) Hazánkban az 5 évvel korábbi adatokkal összevetve közel kétszeresére nőtt a tanácsadó szakpszichológus képzésre jelentkezők száma (Kaló, Kissné Viszket, Rácz, 2017).
A tanári szakvizsgákhoz kapcsolódva 2010-től lehet részt venni az „iskolai tanácsadó és konzultáns” szakirányú továbbképzésen (Ritoók, 2013). Elmondható, hogy épp most vagyunk egy olyan folyamat tanúi, amikor a pedagógiai szakértelem bizonyos területeken kibővül a tanácsadói ismeretekkel.
A tehetség-tanácsadás az 1950-es években kezdődött Rothney, Flanagan és Govan munkásságával, majd 1957-ben Rothney a Wisconsini Egyetemen megalapította a kiemelkedő tanulók tanácsadó laboratóriumát, melynek nevét a későbbiekben megváltoztatták a Tehetséges Tanulók Tanácsadó Intézetére (Guidance Institute for Talented Students, GIFTS). Ez volt akkor az Egyesült Államokban a tehetséges fiatalok legnagyobb tanácsadó központja, egészen 1985-ig (Myers és Pace, 1986). 1991-ben jelent meg Milgram szerkesztésében egy kézikönyv a tehetség-tanácsadásról
Következő fejezet: >>> 2.5.4.1.1. A tanácsadás, ezen belül a tehetség-tanácsadás meghatározása