- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
2.1.1. Tehetségmodellek mint a fejlesztő programok kiindulási alapjai
2.1.1.3. A klasszikus tehetségelméletek bemutatása
2.1.1.3.4. Czeizel 2×4+1 faktoros modellje
A hazai kutatók munkái közül mindenképpen kiemelésre érdemes Czeizel (1997)
2.1.7. ábra. Czeizel 2×4+1 modellje (Czeizel, 1997)
Ebben a modellben a szerző integrál minden olyan tényezőt, amelyek a tehetség kibontakozásában, a tehetségfejlesztő munkában meghatározó szerepet játszanak. A szerző kiindulópontja Renzulli klasszikus, háromkörös modellje. Saját modelljében azonban az átlagon felüli képességek szintjén különbséget tesz az
Véleménye szerint a tehetségfogalom három jellegzetessége: (a) a kivételesség, (b) az összetettség, s végül (c) a komplex eredet. „A kiemelkedő teljesítmény az átlagot számottevően meghaladó sikerű emberi tevékenységet jelent”, írja, ami az emberi képességek normál eloszlását ábrázoló görbe jobb oldalán, az átlagtól kétszeres, illetve háromszoros szórásnyi távolságban található (Czeizel, 1998). Az előbbi esetben a népesség 2,3%-át, extrém teljesítmény esetében pedig mindössze 0,1%-át teszi ki. Az
Czeizel az alábbi három tehetségszintet/fogalmat ajánlja: tehetségígéret
Egyesek azt mondják, hogy a tehetség veleszületett, mások pedig azt, hogy a kiemelkedő teljesítmény gyakorlással érhető el. Valójában a kettő együtt fog tehetséget kialakítani. Vita folyik arról is, hogy a kreativitás területspecifikus vagy területáltalános-e (Kaufman és Sternberg, 2010). A területspecifikusság mellett érvelők azt mondják, hogy a kreatív személy kivételes tehetség, akinek minden belső és külső jellemzője a kreativitását szolgálja, ami egy területen belül fog megnyilvánulni, és nem vihető át másik területre (pl. Darwin és Freud). Akik azt állítják, hogy a kreativitás területáltalános, arra alapoznak, hogy a kreatív embereknek van egy közös jellemzőjük, mégpedig az, hogy magas pontszámokat érnek el a divergens gondolkodás teszteken, és bizonyos személyiségjegyeik is hasonlóak (pl. nyitottság). Valójában a Pro c és Big c területspecifikus, a Mini c és a Kis c pedig területáltalános (vö. 2.1.1. táblázat).
Következő fejezet: >>> 2.1.1.3.5. Piirto piramismodellje (1998)