- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
2.1.1. Tehetségmodellek mint a fejlesztő programok kiindulási alapjai
2.1.1.3. A klasszikus tehetségelméletek bemutatása
2.1.1.3.2. Mönks tehetségmodellje
Visszatérve a tehetségmodellekhez, a legismertebb ezek közül Mönks nevéhez köthető, melynek vázlata a 2.1.5. ábrán látható. A tehetség a motiváció, kreativitás, kivételes képességek
2.1.5. ábra. Mönks tehetségmodellje (Mönks és Ypenburg, 2011, 20.)
A feladat iránti elkötelezettség fogalmát mások a motiváció szinonimájaként használják, ahogy Franz Mönks – aki személyes jelenlétével hosszú éveken át segítette, s a mai napig segíti a magyar tehetséggondozást – is ezzel helyettesíti, és akaraterőt, szorgalmat, kitartást, munkában való elmélyülést ért rajta. Mönks (2011) művében számtalan példával illusztrálja a tehetség észlelhető viselkedéses jeleit, a gyermek és a társas környezet
Következő fejezet: >>> 2.1.1.3.3. Tannenbaum csillagmodellje (1983)