- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
2.1.1. Tehetségmodellek mint a fejlesztő programok kiindulási alapjai
2.1.1.3. A klasszikus tehetségelméletek bemutatása
2.1.1.3.5. Piirto piramismodellje (1998)
Piirto modellje az egyéni kibontakozás komplett elméletének is tekinthető. A piramis alján találjuk a genetikai alapokat. Erre épülnek a tehetség kibontakozását megalapozó személyiségjegyek, mint például az emocionális és a kognitív folyamatok. Ezt követik a speciális tehetségterületek. A fejlődés irányát befolyásoló tényezők („Napocskák”) az otthon, iskola, közösségek és kultúrák értékei. Ezek a hatások vagy segítik, vagy gátolják a tehetség kibontakozását. A modell értékét komplex jellege adja: könnyű belátni, hogy a tehetséggondozás – egyszerűbben fogalmazva a nevelés – folyamatában sok tényező vesz részt, s ezek „mintázata” mennyire eltérő gyermekképeket jelenít meg: milyennek látja a szülő, a tanár, akinek tárgyában jól vagy éppen nagyon gyengén teljesít a gyermek. E modellben is szerepel a véletlen, mint nem elhanyagolható tényező.
Piirto a 21. század kreativitásáról írt könyvében saját kreativitásrendszerének alábbi alapattitűdjeit említi: nyitottság, kockázatvállalás, a kétértelműség toleranciája, a „7 I” (inspiráció
2.1.8. ábra. Piirto piramismodellje (lásd Balogh, 2012, 37.)