2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek

2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak

2.2.2. A csoportos képességméréseken alapuló tehetségazonosítás alapelvei és gyakorlati kérdései

2.2.2.1. A képességmérésen alapuló tehetségazonosítás alapvető nehézségei

Egy adott területen nyújtott kiváló teljesítmény eléréséhez a megfelelő képességek jelenléte elengedhetetlen. A képességek a tehetség fontos összetevői, ám tudjuk róluk, hogy folyamatos fejlődésben vannak, és ez a fejlődés gyakran mutat egyenetlenségeket, a környezeti tényezők nagyban befolyásolják a folyamatot, a mérések, tesztelések eredményét pedig jelentősen meghatározza a szorongás vagy a méréssel kapcsolatos motivációs készenlét. Hogyan lehet tehát a képességeket megfelelően, megbízhatóan és a fenti jellemzőket figyelembe véve mérni a tehetségazonosítási folyamat során? Először azokat az alapvető elméleti megfontolásokat tekintjük át, amelyek megteremtik a megfelelő értelmezési keretet a képesség és tehetség összefüggéseinek megértéséhez, majd ezek alapján megfogalmazzuk az azonosítás alapelveit és gyakorlati lépéseit.