- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
2.2.3. A versenyek és a versengés szerepe a tehetségek kibontakozásában
2.2.3.3. Tehetség és versengés
A versenyeken és a versengésben való eredményes részvétel nem pusztán tudás és hozzáértés kérdése, hanem attól is függ, hogy például ki mennyire szereti és élvezi a versenyeket, milyen módon tűri a versenyhelyzetet, vagyis milyen a versengési attitűdje, és hogy mennyire rutinos abban, hogy a verseny emelkedett izgalmi szintje keretében a képességei legjavát nyújtsa, és miképpen képes feldolgozni, ha a versengésből vagy versenyből győztesen vagy vesztesen kerül ki. A versengés tehát olyan fontos szociális magatartásforma és készség (Fülöp, 2001b), amelyet a tehetséges gyerekekkel és diákokkal foglalkozó pedagógusoknak fontos lehet szakszerűen fejleszteni.
Fülöp és munkatársai (2016) a Matehetsz támogatásával összesen 400 kiemelkedően tehetséges fiatallal végzett kérdőíves vizsgálatot. A résztvevők két csoportba tartoztak. A nagyon tehetséges, ámde nagyobb nemzetközi vagy hazai versenyeken nem kiemelkedő versenyeredményt elérők, és a kiemelkedő (első három helyezés) versenyeredményt elérők csoportjába. Azt találták, hogy a két csoport különbözik a
A
A vizsgálatban részt vevő tehetséges fiatalokkal végzett
Bár a