- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
4.2. a határon túli Tehetségsegítés gyakorlata
4.2.1. Tehetségsegítési helyzetkép a határon túli magyarok lakta területeken
4.2.1.5. Egyéb országok tehetséggondozási tapasztalatai a magyar nyelvű oktatás tekintetében
4.2.1.5.3. Ausztriai helyzetkép
Az Osztrák Köztársaság (Ausztria, Österreich) közép-európai szövetségi állam, Magyarország keleti szomszédja. Lakosainak száma 8 572 895 fő (2014), területe 83 879 km?. Ausztria 1995 óta az ENSZ és az Európai Unió tagja.
Az osztrák oktatási rendszer
Ausztriában az oktatási rendszert a kormány szigorúan szabályozza, ezért mind az iskolatípusok, mind pedig a tantervek országszerte egységesek. A 3–6 év közötti gyermekek nagy többsége óvodába jár. Minden 6 és 15 év közötti gyermek iskolaköteles. Az iskolai rendszer elemei a következők:
Általános iskola – Volksschule (1–4. osztályig általános iskola alsó tagozat, 6–10 éves korig).
Kötelező iskola felsőbb osztálya – Hauptschule (5–8. osztályig általános iskola felső tagozat, illetve középiskolai alsó tagozat, 10–14 éves korig).
Felsőbb oktatási iskola – (gimnázium/szakközépiskola/technikum – AHS/BHS-BMS/Polytechnische Schule) (14–18/19 éves korig). Az AHS egy 4 éves alsó és egy 4 éves felső tagozatra oszlik, amely végén érettségi vizsgát (Matura) tesznek a diákok. A belépés feltétele az általános iskola negyedik évének sikeres befejezése kiváló eredménnyel. Az AHS alsó tagozatának három fajtája létezik: a gimnázium, amelyben az idegen nyelvek kapják a főszerepet; a reálgimnázium, ahol a természettudományokra és a matematikára fektetik a hangsúlyt; és a közgazdasági reálgimnázium, ahol a közgazdaságtan és a társadalomtudományok állnak a középpontban. A BHS-BMS a magasabb és a középszintű szakiskolákat jelöli, a technikum pedig technikusi iskolákat jelent, amelyet szakmunkásképzők követhetnek.
A felsőfokú oktatási intézményeknek 4 típusa különböztethető meg Ausztriában (egyetem, vallási főiskola, művészeti főiskola és szakfőiskola).
Az osztrák tehetséggondozás
Az osztrák tehetséggondozás messze földön híressé teszi az országot. Tradicionálisan nagy hangsúlyt, erőt és energiát fektetnek a tehetségek felkutatására és fejlesztésére. Az individualizációra vagy szeparációra a gyerekeknek a következő választási lehetőségeik vannak Ausztriában:
„A Forgóajtó modell (Drehtür Modell), mely lehetővé teszi bizonyos tantárgyakból az »átforgást« felsőbb osztályokba – pl. Gymnasium Sacre Coeur, Wien;
Következő fejezet: >>> 4.2.2. Tapasztalatok egyéb országokból