- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
4.2. a határon túli Tehetségsegítés gyakorlata
4.2.2. Tapasztalatok egyéb országokból
Témánk szempontjából egyre inkább lényegessé válik a külföldön tanulás jelensége, problematikája, a tehetséggondozás helyzetének elemzése a Kárpát-medencén kívül is, még akkor is, ha nem magyarul folyik a tehetséggondozás. Indokoltságát jól mutatja, hogy valószínűleg csak Angliában több magyar egyetemi hallgató tanul, mint a Vajdaságban összesen. A külföldi egyetemeken való tanulás nem újdonság, folyamatosan megfigyelhető volt a magyar kultúrtörténetben, de a tendenciákat figyelve a folyamat további erősödésével kell számolnunk. A nyelvi és egyéb korlátok egyre inkább elhárulnak, a kapcsolattartás a szülőkkel az okos készülékeknek köszönhetően gyakran jobb, mint amikor a gyerekszoba és a konyha között kellett (volna) kommunikálni. „Minden tizedik középiskolás külföldön képzeli el a jövőjét az SOS Gyermekfalvak kutatása szerint, de a budapesti és nagyvárosi gimnáziumok igazgatói rendre ennél is döbbenetesebb tendenciákról beszélnek: az elitintézmények végzős diákjainak harmada-fele készül más országban továbbtanulni. A fiatalok nagy része nyugat-európai, esetleg amerikai egyetemekre szeretne bejutni, de nagyon kevés pontos adat van a már országhatáron kívül levőkről. Magyarország ugyanis nem vezet statisztikát a máshol egyetemre járókról, és a középiskoláknak is csak egy része követi öregdiákjai útját. Biztos információk csupán az Egyesült Királyságból és az USA-ból vannak, ezek az országok központi adatbázisokban vezetik, mely országból hányan tanulnak náluk.” (Tízezer magyar diák tanul külföldön, 2017.) 2017 júliusában egy ország kapta fel a fejét a zseniálisan teljesítő, szegedi radnótis zseniosztály érettségin elért rekorderedménye kapcsán. A közvélemény viszont ekkor szembesülhetett azzal a folyamatosan növekvő trenddel, hogy a legtehetségesebb gyerekeink több mint harmada külföldön, a világ legjobb egyetemein folytatja tanulmányait.
A magyar oktatási rendszer színvonalának egyik fontos fokmérője lehet a felvételi eredményesség a világ egyik legjobb egyeteme, a Cambridge-i Egyetem felvételijén, ahol az elmúlt években a magyarok kiérdemelték a dobogó legfelső fokát a 27,2%-os felvételi arányuk alapján (vö. Undergraduate Admission Statistics 2017 cycle, 2018).
Az Engame Akadémia 2017 áprilisában közzétett kimutatásában átfogó képet ad a külföldi egyetemeken tanuló magyar diákok helyzetéről a 2017. január és március közötti időszakban (Engame Akadémia, 2017). A megkérdezettek több mint 40%-a haza szeretne térni, viszont közel 30%-uk nem tervezi a hazaköltözést. A megkérdezettek közül legtöbben a külföldi diploma értéke, a hazai felsőoktatás színvonala, illetve a hazai politikai környezet és a képzések szemlélete miatt választották a külföldi továbbtanulást. Nem csupán kalandvágy, ambíció vagy a külső befolyás hatása ez: sokak számára a külföldi diploma jelenti az egyetlen belátható utat karrierterveik megvalósításához és a jobb megélhetéshez. A diákok nagy része elégedett a külföldi egyetemi élettel, a képzések színvonalával és a kint kialakult kapcsolati hálóval. Összesítésben az egyetlen negatívként megjelölt tényező a hazától, családtól való távolság volt.
A külföldi diploma mindenképpen egyfajta szabadságot ad, szélesebb lehetőségeket, melyek közé a hazatérés is hozzátartozik. A magas rangú képzés és a külföldi tapasztalat könnyen elősegítheti a diplomások magyarországi elhelyezkedését is, akár felgyorsítva az itthon végigjárható karrierútvonalakat. A külföldi egyetemek és munkaadók a készségeket (ún.
Az Egyesült Királyság több vezető egyetemén működnek magyar diáktársaságok (ún.
A
A
A
A
Következő fejezet: >>> 4.3. Tehetségprogramok: nemzetközi tendenciák a tehetségnevelésben