- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
Ajánlás
A Matehetsz tiszteletbeli elnökeként és az Európai Tehetségtanács elnökeként egyaránt nagy öröm a számomra, hogy ez a kézikönyv megszületett. A témalista gazdagsága jól mutatja azt a sokrétű tapasztalatot, amelyet a Kárpát-medencében a magyar tehetségsegítő mozgalom az elmúlt évtizedekben felhalmozott. Nagyon örvendetes, hogy a tehetség igen komplex jelenségét ma már soktucatnyi oldalról tudjuk szakmailag jól megalapozottan megvizsgálni és fejleszteni. A kézikönyv a jó gyakorlatok sokaságát mutatja be. Ezekkel a magyar tehetségmozgalom nagyban gazdagítja Európa és a világ tehetségsegítő közösségét.
Szívből gratulálok a szerzőknek, a magyar tehetséggondozásban dolgozó sok-sok tízezer elkötelezett pedagógusnak, mentornak és segítőnek, valamint a Matehetsznek, hogy mindezt az aktivitást a kézikönyvvel is igen jól demonstrálhatóan összefogja immár több mint egy évtizede!
Zárásként hadd hívjam fel a figyelmet a tehetséggondozás egy olyan fontos részére, amelyről sokszor a kelleténél kevesebb szó esik. Igen sokat gondolkodunk azon, hogy kit nevezhetünk tehetségnek, és azon is, hogy mi mindent adhatunk a tehetségeknek, hogy kibontakozhassanak. Ma már nagyszerű fegyvertárral rendelkezünk ahhoz, hogy szinte bármilyen fajta tehetséget segítsünk az útján. Túlzottan keveset gondolkodunk azonban azon, hogy milyen emberek lesznek azok a tehetségek, akik felnőnek a kezeink alatt. Milyen értékeket mutatunk meg nekik mi magunk a saját munkánkkal, a saját életünkkel? Mennyire tudják a tehetségeink mások önzetlen szolgálatának szentelni az életüket? Mennyire tudják befogadni és továbbadni azt a szeretetet, amely nélkül bármelyik sikeres élet vajmi keveset ér? Ebben a könyvben mindegyik fejezet szól erről a szeretetről és erről az értékrendről is valahol a sorokban (vagy a sorok között). Arra kérem azokat, akik e sorokat olvassák, hogy ne csak olvasmányaikban, hanem életük minden pillanatában törekedjenek arra, hogy olyan példát mutassanak a tehetségeknek, amely jó és hiteles.
Hallom az Olvasó kérdését: