- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
2.8.2. A pedagógiai hatásvizsgálatok sajátosságai
A közoktatás teljesítményének tágabb értelmezéséhez 2000-től az OECD PISA-programja adott lökést. Teret nyitott a tanulói teljesítmények globális, gazdasági szempontból történő interpretálásához. Az oktatásirányítás számára egyszerre mutatta fel a rendszerszintű értékelés mással nem pótolható előnyeit és korlátait. Információkat nyújtott az erőforrások nagysága és az elért, elérhető eredmények közötti összefüggésekről (Balázsi és Horváth, 2012).
Az ilyen rendszerszintű nagy mérések értelmezésénél általában meghatározott
Hazánkban a jelenlegi országos mérési rendszer két mérést foglal magába, a
Módszertani szempontból a hatásvizsgálatok alapvetően két nagy csoportba sorolhatók.
Az első típusba sorolható
A második típusba sorolható
A komplex tehetséggondozó programok hatásainak elemzése során indokolt lehet kombinált módszertan használata, a kvantitatív és a kvalitatív módszerek együttes alkalmazása.
Következő fejezet: >>> 2.8.3. A komplex tehetséggondozó programok eredményességi mutatói