- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
2.8.4. A bemérő és hatásvizsgálatok összefüggései, a hatásvizsgálatok menete és tervezése
A tehetséggondozásban sikeres megközelítés lehet az azonosítás, fejlesztés és hatásvizsgálat összekapcsolása, a tanulók egyéni fejlődésének nyomon követése az iskolai programokban. A hatásvizsgálat így a programba való bekerüléskor indul, s addig követi nyomon a diákot, amíg a fejlesztő program véget nem ér. A vizsgált területektől és alkalmazott módszerektől függően kell a vizsgálatokat meghatározott időközönként elvégezni (Balogh, 2012).
Egy beavatkozás állapotának a vizsgálata két logikai fázisra bontható. A bemenet (input) vizsgálatakor a résztvevők (potenciális) eredményváltozóit kell megismerni még a beavatkozás előtt, majd a kimeneti (output) eredményváltozóinak értékeit a beavatkozás után. Az adatgyűjtés megtervezése során az a kérdés, hogy a bemenet-kimenet fázisokban milyen információkat kell beszerezni az elemzés fő kérdéseinek megválaszolásához (Major, 2013): pl. ha egy komplex tehetséggondozó programban a természettudományi tehetségterület fejlesztése a fő cél, és emellett betervezik a tanulásmódszertani fejlesztést is, akkor a bemeneti vizsgálatok során elemezhetők például a matematikakompetencia-mérés és a természettudományos tantárgyak eredményei. Emellett az otthoni tanulási szokások és az alkalmazott tanulási technikák felmérésére is szükség lehet. A program végén, a kimeneti vizsgálatban ugyanezen adatok összegyűjtésével megállapítható, hogy történt-e fejlődés a vizsgált mutatókban, és ha igen, az milyen mértékű volt. Tudományos igényességű hatásvizsgálatoknál kontrollcsoportos összehasonlítást is végeznek a kutatók, ami azt jelenti, hogy ugyanazokkal a módszerekkel megvizsgálnak egy közel ugyanolyan kritériumokkal rendelkező (hasonló életkorú, osztályfokú, szociokulturális helyzetű stb.) másik csoportot is, akik nem vesznek részt a fejlesztő programban, és összevetik, statisztikailag elemzik a két csoport eredményeit.
Amint azt a fejlesztési programok/beavatkozások teljes életciklusát szemléltető ábra mutatja (2.8.2. ábra), egy projekt teljes folyamatában szükség van értékelő vizsgálatokra. A tervezés szakaszában az előzetes vizsgálatot célszerű elvégezni, a végrehajtás szakaszában a köztes vizsgálatot, a program befejezésekor pedig a záró értékelést, majd az utólagos vizsgálatot.
2.8.2. ábra. A fejlesztési programok/beavatkozások teljes életciklusa(Sági és Széll, 2015, 46.)
„Ahhoz, hogy hatásvizsgálatot tudjunk végezni, mindenképpen tisztáznunk kell, hogy mi a konkrét program/beavatkozás, mi a célja és azok miként mérhetőek, kikre irányul az intézkedés, vagyis a programmal/beavatkozással mely célcsoportot, célcsoportokat célozzuk meg, valamint, hogy a program/beavatkozás hatásai mennyi idő múlva jelentkeznek. A hatásvizsgálatok által vizsgált célok meghatározása során fontos szempont a mérhetőség és a jól definiáltság is.” (Sági és Széll, 2015, 80.)
Az utólagos hatásvizsgálatok hazai és külföldi tapasztalatai alapján elmondható, hogy a célcsoportra vonatkozó adatgyűjtésnek mindenképpen ki kell egészítenie a programot, sőt tulajdonképpen ezt az adatgyűjtést a beavatkozás részének lehet tekinteni. Az adatgyűjtésnek nem elegendő a kezelt csoportra vonatkoznia, a kezeltre és a kontrollra vonatkozó beavatkozás előtti és utáni adatok konzisztens módon történő gyűjtése a hatásvizsgálatok egyik legfontosabb kérdése (Major, 2013).
Az iskolai tehetséggondozó programok hatásvizsgálata gyakran csak a fejlesztett csoporttal végzett vizsgálatra szorítkozik. A nagyobb mintás, kontrollcsoportos mérések általában a professzionális kutatásoknál figyelhetők meg.
Következő fejezet: >>> 2.8.4.1. A hatásvizsgálat elméleti hátterének körvonalazása