- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
2.4.1. A komplex tehetséggondozás értelmezése
Feger (1997) a külföldi kutatások összegzése alapján megalkotta a tehetségfejlesztés főbb tartalmi elemeit magában foglaló rendszerét, amelyre építve valóban komplexszé tehetjük a tehetséggondozó programokat, s ebből fakadóan e programok a tehetségígéretek hatékony fejlődését eredményezhetik – amint azt már a hazai gyakorlati tapasztalatok is bizonyítják (vö. Balogh, 2004, 2012; Polonkai, 2011, 2014).
A komplex tehetséggondozó programok főbb pillérei Feger szerint:
(1) A tehetséges gyermek erős oldalának támogatása;
(2) a tehetséges gyermek gyenge oldalainak fejlesztése;
(3) „megelőzés”, „légkörjavítás”, társas kapcsolatok fejlesztése;
(4) olyan területek támogatása, amelyek közvetve befolyásolják a tehetség kibontakozását, biztosítva a pihenést, feltöltődést.
A tehetséges gyerek hatékony fejlesztéséhez mind a négy terület fontos, s a korszerű tehetséggondozó programokban ezek mindegyike megtalálható. Ezen elemek mindegyikének megvannak a maga értékei, azonban a valóságban ezek akkor hatékonyak, ha a rendszerszemlélet következetesen érvényesül a tehetség felismerésében és fejlesztésében is (Oswald és Weringer, 2012; Renzulli és D’Souza, 2012; Rogalla, 2012).
Következő fejezet: >>> 2.4.2. A tehetséges fiatal erős oldalának fejlesztése