- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
2.4.3. A tehetséges gyerek, fiatal gyenge oldalának fejlesztése
2.4.3.4. A tehetségesek személyiségének fejletlenségéből, zavaraiból fakadó főbb problémák
2.4.3.4.2. Kiemelt feladatok a fejlesztésben
(a) Az önismeret fejlesztése
A kutatási eredmények és a gyakorlat problémái hangsúlyozzák annak fontosságát, hogy a fiatalok többet tanuljanak az önismeret összetevőiről, módszereiről, s alkalmazzák is ezeket gyakorlati szituációkban (vö. Bagdy 2014 – www.tehetseg.hu
(b) Az önelfogadás kialakítása
Ha a tehetséges diákokat szerepjátékok, forgatókönyvek és könyvterápia segítségével olyan viselkedési incidensek konkrét példáival látjuk el, amelyek illusztrálják, hogyan alakulnak ki ezek a különböző helyzetek, az segítséget nyújthat az önelfogadáshoz (vö. Bagdy, 2014; Czeizel és Páskuné, 2015; Harmatiné, 2011, 2013; Mönks és Ypenburg, 2011).
(c) Az énnel szemben felállított megfelelő elvárások kifejlesztése
Az én fejlődése szempontjából elengedhetetlen fontosságú a diákok segítése a külső és belső elvárások közötti egészséges egyensúly kialakításában, valamint a képességre, érdeklődésre és személyiségi tényezőkre épülő reális elvárások kialakításában (vö. Berentés, 2012; Harmatiné, 2011).
(d) Kockázatvállaló magatartás kialakítása
Affektív és kognitív fejlődésük szempontjából kulcsfontosságú olyan feladatok kitűzése a tehetségesek elé, amelyek intellektuális kockázatvállalást igényelnek (vö. Bíró és Páskuné, 2015; Dávid I. és mtsai 2014; Harmatiné, 2011).