- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
4.3. Tehetségprogramok: nemzetközi tendenciák a tehetségnevelésben
4.3.1.2. Tehetségpedagógiai programok és ezek feltáró kutatása
4.3.1.2.2. Tehetségpedagógiai programok feltáró kutatása
David Dai több könyvében (Dai, 2010; Dai és Chen, 2014) is amellett érvel, hogy a tehetségpedagógiai módszerek feltáró kutatása magas szintű, paradigmatikus alapokon nyugvó szisztematikusságot igényel. Ennek egyik vonatkozása az, hogy a kutató el tudja helyezni a programot a tehetségkutatások valamely paradigmájában. Dai három ilyen nagy paradigmát különböztet meg, nevezetesen a tehetséges gyerek paradigmáját, a tehetség fejlődés-folyamatelvű paradigmáját, illetve a tehetség mint összetett differenciációs folyamat paradigmáját (ennek leírását lásd a fejezetben később). Másrészt Dai amellett érvel, hogy az adott paradigmában való elhelyezésen túlmenően a programfeltáró kutatásoknak választ kell adniuk arra a kérdésre is, hogy egy-egy program esetében
Mindazonáltal fejezetünk további részeiben megfelelő kutatási háttér és terjedelmi okok miatt mi nem vállalkozhatunk a Dai által megkövetelt szisztematikusságára. Ehelyett először röviden bemutatunk néhány tehetségpedagógiai programot a nemzetközi jó gyakorlatokból (az egyes programleírások nagymértékben Gordon Győri János három korábbi szerkesztett kötetének megfelelő fejezeteire épülnek; Gordon Győri, 2011, 2012, 2016), majd az egyes programok rövid leírását követően, összefoglalásképp néhány, a mai tehetségprogramokat jellemző általános tendenciát mutatunk be.