- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
4.3. Tehetségprogramok: nemzetközi tendenciák a tehetségnevelésben
4.3.1.2. Tehetségpedagógiai programok és ezek feltáró kutatása
4.3.1.2.1. Tehetségpedagógiai programok és egyéb fejlesztőtevékenységek
Abraham Tannenbaum (1983) és James Borland (1989) nyomán Francois Gagnè (2017) módszeresen elkülöníti egymástól a tehetséges gyermekek számára kidolgozott programokat, valamint a különböző szintű és jellegű egyéb fejlesztőtevékenységeket a tehetségpedagógia terén. A program fogalma mindhárom szerző esetében a hosszú távra megtervezett, sok részelemből álló, átfogó tehetségpedagógiai beavatkozás-rendszereket fedi le, amelyek tehetségpedagógiai értelemben gondosan szinkronizált fejlesztőelemek logikus láncolatának sorából épülnek föl. Így a program jellegű pedagógiai beavatkozás-rendszerek egyes részelemei a tanulók fejlődésfolyamatának egész sor minőségi változásán keresztül alkalmazhatók, nem csak egy adott pontján. Ugyanakkor az egyéb tehetségpedagógiai fejlesztőtevékenységek körébe a rövid távú és/vagy fragmentált, bizonyos tekintetben ötletszerű tehetségpedagógiai tevékenységek tartoznak. Gagnè ezeket a fejlesztési formákat az angol nyelvű tanulmányaiban
Minden tehetségpedagógiai program fejlesztőmódszerek egész sorát alkalmazza. A módszer egy-egy tevékenységelem pedagógiai technikája; ezért némiképp félrevezetők a hétköznapi nyelvben meghonosodott Suzuki-módszer vagy Kodály-módszer megnevezések (minthogy ezek inkább pedagógiai programok – noha kétségtelenül olyan programok, amelyek speciális képzési technikákat, vagyis speciális pedagógiai módszereket alkalmaznak a fiatalok fejlesztése érdekében). Másrészt érdemes megjegyezni, hogy a tehetségpedagógiai programok során alkalmazott módszerek nem kis részét az oktatás egyéb területein is alkalmazzák. Jellegzetesen ilyen például a projektmódszer. Ezért ezeket érdemes inkább tehetségpedagógiában is alkalmazott módszereknek nevezni, és a tehetségpedagógiai módszerek megnevezést csak az olyan metódusok esetében használni, amelyeket kizárólag a tehetséges tanulók pedagógiai fejlesztésében alkalmaznak. Mivel a tehetségpedagógiai programok komplex fejlesztési rendszerek, általában keverednek bennük a tehetségpedagógiában is alkalmazott fejlesztőmódszerek a csak tehetséges tanulók fejlesztése során alkalmazott módszerekkel.
Következő fejezet: >>> 4.3.1.2.2. Tehetségpedagógiai programok feltáró kutatása