- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
2.1.1. Tehetségmodellek mint a fejlesztő programok kiindulási alapjai
2.1.1.5. Öröklés – környezet – gyakorlás a szakértelem megszerzésében
2.1.1.5.2. Ericsson – a szakértővé válás útja
A különböző tehetségterületeken ma is vitatott kérdés az öröklött adottságok és/vagy a környezeti hatások döntő befolyása az eredményességben (Ericsson és mtsai, 2005). Míg nem vitatható a testmagasság, testalkat genetikai meghatározottsága a sportban, meghatározó szerepe van az ún. másodlagos, szociokulturális tényezőknek. Ilyen például a kenyai futóknál a sport igen magas kulturális értéke. Ezzel magyarázható, hogy Kanadában 3,5-szer több gyerek jéghokizik, mint a svédeknél, a finneknél vagy a cseheknél (Baker-Horton, 2004). Hasonlóan fontos a családi minta, és nem elhanyagolható tényező az sem, hogy a család mekkora anyagi forrással támogatja a gyermek előrehaladását. Így van ez az abszolút hallás esetében, a zenében is: a legtöbb elméletalkotó szerint mind a két tényezőnek meghatározó szerepe van a képesség professzionálissá válásában. Renzulli (1978), Mönks (1997) és Czeizel (1997, 2003) szerint a tehetség összetevői genetikailag meghatározottak, megjelenésük valamely tehetségterületen több, egyéb környezeti tényezőtől is függ (lásd Simonton, 2005). Hasonlóan nincs egységes álláspont a képességek optimális fejlesztésével, valamint a tehetséggondozás folyamatával kapcsolatban sem (Côté, 1999). Egyes genetikusok szerint születésünkkel lényegében véve minden eldőlt. Galton – mint azt korábban láttuk – azt állította, hogy a kiemelkedő képességek hátterében öröklött tényezők állnak. Azt ő is elismerte, hogy a gyakorlással növelhető a teljesítmény, de úgy gondolta, hogy az csak a kezdeti periódusban lehet intenzívebb, aztán a teljesítményemelkedés egyre kisebb lesz, míg a személy el nem éri saját maximális szintjét. Amikor a 20. század elején elkezdődtek a pszichometriai mérések, nem találtak bizonyítékokat Galton hipotézisére, összehasonlítva bizonyos területek szakértőit kontrollcsoportokéval, pontosabban a szakértők fölénye egy speciális területre vonatkozott, nem volt általános. Így például a profi sakkozók jó emlékezete a sakktáblán látható figurák pozíciójára korlátozódott. Fontos általános megfigyelés, hogy a szakértők tudása gyakran nagyon terület-, azaz domainspecifikus, és a szűk szakterületen kívül meglepően korlátozott. További megfigyelés szerint a szakértők közötti különbségek, valamint a szakértők és a kevésbé profi szakemberek közötti különbségek mindig
(a) A területek fejlődési pályái különböző kiinduló-, csúcs- és végidőpontokkal rendelkeznek.
(b) A tehetségességet egy adott területen a többihez mérten értékeljük:
kezdetben a potenciál alapján,
majd a teljesítmény alapján,
végül felnőttkorban a kiválóság alapján.
(c) A tehetségfejlődés folyamata számos átmenetet foglal magában, amelyek révén a képességek kompetenciákká, a kompetenciák szakértelemmé alakulnak, ez a szakértelem pedig kiválósággá fejlődhet.
(d) Ezeket az átmeneteket a kreativitás szintje különbözteti meg: Kis-c ? Big-c.
(e) Ezek az átmenetek magukban foglalják az
(f) A tehetségfejlesztési folyamat minden szakaszát az oktatás különböző stratégiái és céljai jellemzik: