- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
2.2.1. A tehetségígéretek keresése, azonosítása
2.2.1.4. A gyermeki/tanulói személyiség megismerésére irányuló konkrét módszerek
2.2.1.4.2. Pszichológiai jellemzők, a tehetségjegyek felismerésének módszerei
A tehetség intrapszichés jellemzői sok tudományos közleményben részletezettek. Az is több tehetségmodellben látható, hogy az endogén feltételrendszer távlati kibontakozását a környezeti tényezők befolyásolhatják, és hogy a tehetség kibontakozásában az időnek, a tanulásnak, a befektetett energiáknak is nagy szerepe van. A tehetségkeresés kiindulópontjaként mégis célszerű azt keresni, hogy vajon megvannak-e a gyermekben a tehetségre utaló tulajdonságok. A korszerű szemléletnek megfelelően mindezt a tehetséggondozási folyamatba ágyazottan, többszöri és változatos módszerekkel dolgozó identifikációs repertoárral érdemes elvégezni. A tehetséggondozó programok hatásvizsgálatának épp ebben van jelentősége, hogy miközben értékel egy lezárult folyamatot, ki tudja tűzni a jövőben elérendő célokat.
A fejlődési adatok megismerésének módszerei
A tehetséges gyermekek fejlődési sajátosságait a kézikönyv más fejezete tárgyalja. A szakirodalmi áttekintésekből jól látható, hogy a tehetségek korai fejlődésmenete gyakran eltér a tipikustól. Találkozhatunk felgyorsult fejlődésmenettel, diszszinkronitással, korán megjelenő teljesítményekkel, kiugró csodagyerekkel és lemaradó zsenivel egyaránt.
Mégis, a tehetségkeresés szakaszában érdemes figyelmet fordítani a gyermeknek a vizsgálatot megelőző fejlődésmenetére. Tekintettel arra, hogy ez a terület az elmúlt időszakról szól, a megfigyelés módszere nem alkalmas az adatok összegyűjtésére.
A pszichodiagnosztikában általában az anamnézist (kórelőzmény) használják a fejlődési adatok szóbeli kikérdezésére, ám a kórokokat feltáró anamnézisnek más fókuszai vannak, mint a tehetségjegyeket kutató célzattal készülőnek.
A tehetségazonosítás céljából készülő anamnézis erőteljesebben fókuszál a gyermek fejlődésmenetére, a korán megjelenő kiemelkedő képességekre, az esetlegesen elért eredményekre. Kitér az óvodai, iskoláztatási előzményekre, erősségfókuszú szemlélettel bír.
A fejlődési adatok megismerésének módszerei között elsősorban a szülőkkel készített interjút, az általuk esetleg készített fejlődési napló dokumentumelemzését lehet kiemelni. De relevanciája van a gyermek korábbi pedagógusaival vagy akár magával a diákkal folytatott interjúnak is, ha főleg az iskolás évek adatai vannak a vizsgálódás középpontjában.
Jó szolgálatot tehetnek a fejlődési adatok megismerésében a gyermekről (vagy akár a gyermek által) készített dokumentumok is. A bizonyítványok dokumentumelemzésével nyomon követhetők a tanulmányi eredmények esetleges változásai. A kompetenciamérési eredmények dokumentumelemzése megmutathatja a korábbi fejlettségi szintet egy bizonyos területen. Dokumentumoknak kell tekinteni a gyermek elért eredményeinek a gyűjteményét, és érdemes számba venni a versenyhelyezéseket, díjakat, kitüntetéseket.
A képességek felismerésének módszerei
A kiemelkedő képesség szinte minden tehetségmodellben megjelenik mint a tehetség immanens része. A kiemelkedő képességek teszik lehetővé majd a későbbiekben a kiemelkedő teljesítményt.
Következő fejezet: >>> 2.2.1.4.3. A A szociológiai jellemzők megismerésének módszerei