- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
2.1.1. Tehetségmodellek mint a fejlesztő programok kiindulási alapjai
2.1.1.7. A 21. század új kihívásai
Ziegler (2017) a témával foglalkozó tanulmányában azt veti fel, hogy már a tehetség fogalmában sincs egyetértés a kutatók között, ennek egyik oka szerinte az, hogy akaratlanul is belevisszük saját gondolatainkat, elvárásainkat, ezek mutatkoznak meg a kutatási eredmények jelentős eltéréseiben. Nem segíti a tisztánlátást az sem, hogy Terman (1925) szerint a populáció felső 1%-a lehet tehetséges, Robinson (2005) szerint a felső 1–3%, Brody és Stanley (2005) a felső 3%-ot véli, Freeman (2005) a felső 5–10%-ot, Gagnè (2005) a felső 10%-ot. Gordon és Bridglall (2005) szerint a populáció felső 15%-a tehetséges, míg Renzulli (2005) a populáció felső 15–20%-ában látja ezt. Ezek hátterében eltérő definíciók húzódnak: valószínű, írja Ziegler, hogy míg Terman és Robinson specifikusabb, addig Renzulli inkább általánosabb modellt követett.
Számos olyan probléma van, amelyre nincs megnyugtató válasz, ilyen a tehetség és motiváció, a kétszeresen kivételes tehetségek azonosítása, segítése, a lemorzsolódások okai stb.
Egy következő kérdés a
Hasonló a helyzet a tehetség kutatása és az
Az intellektuális, kreatív tehetség mellett felértékelődött a
Az itt felsorolt elméleti problémák természetes módon hatnak vissza az oktatásra, az alapfokú oktatástól egészen az egyetemi képzésekig. Magyarország ebben Európa élvonalába tartozik: a Debreceni Egyetem Pszichológiai Intézete több évtizede foglalkozik tehetséggondozással. Több hazai egyetemen található szakirányú továbbképzés, pedagógus szakvizsga pedagógusok számára. A 12 éves Matehetsz országos programmá tette a tehetséggondozást, segítette itthon és a határon túl is az iskolákat, a tehetséges gyerekeket, szakirodalommal, képzésekkel, nyári táborokkal.
Irodalom
Arató Ferenc, Balogh László, Bodnár Gabriella, Gyarmathy Éva, Péter-Szarka Szilvia, Vass Vilmos (2014). Ez is tehetséggondozás.
Atkinson, J. W. (1977). A teljesítménymotiváció. In Szakács Ferenc (szerk.),
Balogh László (2012).