- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
2.1.1. Tehetségmodellek mint a fejlesztő programok kiindulási alapjai
2.1.1.2. A tehetségfogalom mint a tehetségelméletek alapja
Az eddigiek alapján könnyű belátni, hogy a tehetségfogalom „magja” valamely emberi képességterületen megfigyelhető, az átlagos teljesítményszintet meghaladó produkció, kiegészítve néhány fontos kritériummal (Subotnik és mtsai, 2011):
tükrözi a társadalom értékeit;
kézzelfogható kimenetele van, különösen felnőttkorban;
területspecifikus;
biológiai, pedagógiai, pszichológiai és pszichoszociális tényezők is fontosak a fejlődésé-ben;
relatív, és nemcsak az átlaghoz mérve (egy átlagosnál jobb művészi képességgel rendelkező gyermek), hanem a zsenihez is (egy művész, aki forradalmasítja az adott művészeti területet).
A cél tehát egy olyan definíció megadása, amely minden területen alkalmazható és hasznosítható, és elismeri a tehetségesség számos perspektíváját. Ez az imént említett szerzők szerint az alábbi: „A tehetségesség a teljesítmény vagy a produkció olyan manifesztációja, amely a tehetségterület felső tartományába esik, megelőzve más magasan funkcionáló személyek adott területen mutatott teljesítményét. A tehetségesség továbbá fejlődési potenciálnak is tekinthető, amit később az elért eredménnyel lehet mérni. A pszichoszociális változók alapvető szerepet játszanak a tehetséges megnyilvánulásában, fejlődésében, mégpedig minden fejlődési szakaszban. Mind a kognitív, mind a pszichoszociális tényezők fejleszthetőek, változtathatóak, ezekkel a tényezőkkel tervszerűen kell foglalkozni.” (Subotnik és mtsai, 2011, 7.)
Tegyük hozzá: a tevékenység megelégedettséggel, örömérzéssel, tehát sikerélménnyel jár elérője számára.
A hazai tehetség-szakirodalom ismert képviselője, Harsányi István meghatározása a következő: „Tehetségen azt a velünk született adottságokra épülő, majd gyakorlás, céltudatos fejlesztés által kibontakozott képességet értjük, amely az emberi tevékenység egy bizonyos vagy több területén az átlagosat messze túlhaladó teljesítményeket tud létrehozni.” A tehetség fogalma ma is viták kereszttüzében áll, e vita furcsa „dimenziója” a „mindenki tehetséges valamiben” kezdőponttól a tehetség „csak egy szociális konstrukció” (Borland, 1997, 2003) abszurd végpontig tart (ez utóbbi szerint nincs szükség tehetséges gyerekekre a tehetséggondozáshoz, sőt a tehetséges gyerekek koncepciója csak hátráltatja a célok elérését, amit a tehetséggondozás kitűzött maga elé – állítja a szerző). Gallagher (már 1998-ban!) frappáns választ adott a „tehetség csak társas konstrukció, nem több” kritikára, hogy igen, valóban az, de minden más az, ami velünk, emberi lényekkel kapcsolatos – például az „operaénekes” is társas konstrukció (vö. később Csíkszentmihályi, 2008 – a kreativitás mint
Következő fejezet: >>> 2.1.1.3.1. Renzulli háromkörös tehetségmodellje