- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.3.2. A tehetség mint aszinkron fejlődés
2.3.2.1. Az aszinkron és diszszinkron fejlődés fogalma
Napjainkban a tehetséggondozással és tehetségpszichológiával foglalkozó szakemberek körében általánosan elfogadottá vált az a megközelítés, mely a tehetséget nem egyszerűen fejlődési szemléletbe ágyazottan értelmezi, hanem azon belül is úgynevezett aszinkron fejlődésnek tekinti. Az 1991-ben a Columbus Group szakértői csoport által kidolgozott meghatározás a következő (Silverman, 1997; Harmatiné Olajos, 2011a, 30.):
„A tehetség aszinkron fejlődés, melyben a fejlett kognitív képességek és a megnövekedett intenzitás kombinálódik, olyan belső tapasztalásokat és tudatosságot létrehozva, mely minősé-gében különbözik az átlagtól. Ez az aszinkrónia együtt nő az intellektuális kapacitással. A tehetségesek egyedülállósága különösen sérülékennyé teszi őket, és a nevelés, az oktatás a tanácsadás területén változtatásokat tesz szükségessé az optimális fejlődés érdekében.”
Fontos tudni, hogy a tehetség ezen értelmezésének szemléleti előzményeihez tartozik (többek között) Jean-Charles Terrasier diszszinkrónia-koncepciója és a későbbiekben bemutatásra kerülő Kazimierz Dabrowski-féle túlingerlékenység, illetve tehetségfejlődési koncepció.
Terrasier a nyolcvanas években alkotta meg a diszszinkrónia kifejezést a tehetséges személyek pszichológiai és társas fejlődésével kapcsolatban, a rájuk jellemző egyenetlen fejlődés leírására. Terrasier szerint az úgynevezett belső diszszinkrónia az egyénen belüli egyszerre jelen lévő eltérő fejlettségi szinteket jelenti a kognitív, pszichomotoros, nyelvi és érzelmi fejlődés terén. Megfigyeléseiben kiemelte, hogy különösen a tehetséges fiúgyermekeknél figyelhető meg az intellektuális és az érzelmi területek jelentősen eltérő fejlettségi szintje. A külső diszszinkrónia sokkal inkább szembetűnő, mint a belső. Úgy lehet definiálni, mint a „mentális fejlődés sebességének eltérése a tehetséges gyermek és az osztálytársai között” (Silverman, 1997). Amennyiben e gyermekek speciális igényeit és szükségleteit figyelmen kívül hagyják, úgy képességeik az évek során fejlesztés és gyakorlás híján elsorvadnak. Számos esetben ilyenkor az úgynevezett
Természetesen felmerül a kérdés, hogy az aszinkrónia és a diszszinkrónia mennyiben tér el egymástól. Annak ellenére, hogy a két fogalom sok hasonlóságot mutat, nem tekinthetők szinonimáknak. „Az aszinkrónia fogalom tágabb: magában foglalja azt az intenzitást és komplexitást is, melynek köszönhetően egy másfajta tudatosság születik.”
Következő fejezet: >>> 2.3.2.2. Az aszinkrónia típusai és szintjei