- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.3.2. A tehetség mint aszinkron fejlődés
2.3.2.2. Az aszinkrónia típusai és szintjei
Az aszinkrónia nem statikus jellegű, nem állandó. Az életkorral és az IQ-szinttel együtt dinamikusan változik, növekszik. Ahogy a tehetséges gyermek fejlődik, a biológiai életkor és a mentális kor aránya az aszinkron területeken megmutatja a meredek fejlődési elágazásokat. A helyzet bonyolultságát mutatja, hogy ráadásul a tehetséges gyermek különböző képességterületeken, különböző szituációkban több eltérő fejlettségi szintet is mutathat: lehet nyolcéves szinten biciklizésben, húszéves szinten sakkozásban, tizenöt éves szinten algebrapélda megoldásakor, és egy kétéves szintjén, amikor megkérik, hogy csokoládéját ossza meg a testvérével (Tolan, 1994; idézi: Silverman, 2015, 31.).
Az aszinkrónia változatossága és megjelenési formája rendkívül gazdag, olyannyira, hogy egyes szerzők ma már aszinkróniákról beszélnek a jelenség kapcsán. A tehetség szakirodalma két kiemelt csoportra fókuszál mint az aszinkron fejlődés legkirívóbb eseteire: az egyik az extrém mértékben tehetségesek csoportja, a másik pedig a kétszeresen kivételes tanulók csoportja. A továbbiakban az utóbbi tehetségcsoporttal foglalkozunk részletesebben.
Következő fejezet: >>> 2.3.2.3.1. A kétszeres kivételesség fogalma