- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
2.1.2. Intelligencia és tehetség
2.1.2.2. Általános intelligencia vagy speciális képességek?
Ha intelligencia az, amit az IQ-tesztek mérnek, akkor érdemes vetni egy pillantást arra, hogy mit is mérnek az IQ-tesztek. A legelterjedtebb, leggyakrabban használt tesztcsomagok esetén nem fogunk megnyugtató választ kapni: az intelligenciatesztek feladatai között találunk (1) absztrakt, nemverbális problémákat; (2) számsorozatokat, amelyeknek meg kell találni a következő elemét; (3) geometriai alakzatokat, amelyekről meg kell mondani, hogy egymás tükörképei vagy elforgatott változatai; (4) szókincset és általános ismereteket mérő feladatokat; vagy (5) épp olyan, mentálisan egyáltalán nem megterhelő feladatokat (például olyat, amelyben piros négyzeteket és sárga háromszögeket kell keresni egy színes formákkal teli lapon), amelyeket a lehető leggyorsabban, szűk időkorláttal kell megoldani.
A pszichológia történetének egyik legrégebb óta tartó szakmai vitája, hogy az értelem egydimenziós vagy sokszínű, vagyis hogy létezik-e általános intelligencia vagy általános kognitív képesség, amely mindenfajta mentális tevékenységben szerepet játszik, vagy helyesebb független, speciális képességekről beszélni. Az általános intelligencia hívei által leggyakrabban hivatkozott jelenség az úgynevezett pozitív sokféleség
Ugyanakkor egyáltalán nem magától értetődő: éppenséggel az ellenkezője mellett is tudnánk magyarázatot találni, hiszen ha valaki egyfajta tevékenységben elmélyed, amelyben jó adottságai vannak, akkor ez a többi rovására mehet. Bármilyen logikusan hangozzék is ez, a tapasztalat, mint látjuk, az ellenkezőjét mutatja: aki az egyikféle dologban jobb, az rendszerint a többiben is az. Mi magyarázhatja ezt a jelenséget?
A legrégebbi, közel 100 éves elképzelés, az általános intelligencia elmélete szerint az, hogy a különböző tesztek valójában ugyanazt a képességet mérik. Ha két dolog korrelál, akkor erre valóban a legegyszerűbb magyarázat az, hogy legalább részben ugyanazt mérik. Erre épül a faktoranalízisnek nevezett statisztikai eljárás. Egy nagy méretű, nagyon sok változót tartalmazó korrelációs mátrixban, ahol minden korrelál minden mással, meglehetősen nehéz kiigazodni. A faktoranalízis olyan módszer, amely ezt a komplexitást segít leegyszerűsíteni azáltal, hogy a mért változók közti korrelációkat megpróbálja kevesebb, de közvetlenül nem mért, úgynevezett látens változó segítségével megmagyarázni. A módszer abból indul ki, hogy ha valaki magasan helyezkedik el a látens tulajdonságban (pl. általános intelligencia), akkor számos különböző mért változón (pl. kognitív teszten) jól fog szerepelni. Két tetszőleges teszt közti korreláció pedig annak a függvénye, hogy a két teszt milyen mértékben méri a látens változót.
Mindez jobban érthető egy példával. Tegyük fel, hogy számos különböző sportban elért eredményt mérünk, és azt találjuk, hogy aki gyorsabban fut, az általában gyorsabban is úszik, távolabbra ugrik, stb. Ha így van, akkor faktoranalízissel azonosíthatunk egy általános „sportfaktort”, amelyet közvetlenül nem mérünk, csak az egyes konkrét sportteljesítményeken keresztül. Ezt követően megpróbálhatjuk azonosítani, milyen tényezők okozzák az általánosan jobb vagy rosszabb sportteljesítményt: jobb állóképesség, fejlettebb izomzat stb.
Faktoranalízis segítségével a kognitív képességtesztek és – eleinte – az iskolai érdemjegyek között is sikerült azonosítani egy általános faktort, amelyet
Statisztikai szempontból a
A 20. század elején egyfajta mentális energiaként azonosították. Később sokáig népszerű volt a mentális sebesség elmélete, amely szerint a
Sokan a
Azt sem szabad elfelejteni, hogy miközben a
Következő fejezet: >>> 2.1.2.3. Túl az általános intelligencián