- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
2.1.2. Intelligencia és tehetség
2.1.2.3. Túl az általános intelligencián
Az utóbbi 15 évben két olyan magyarázat is született az általános változatosság magyarázatára, amely nem tételez fel egy általános kognitív képességet. Az első az úgynevezett „kölcsönösségi
A másik az „átfedő folyamatok elmélete
Az „átfedésért” felelős általános folyamatok, amelyekre többféle területen is szükség van, elsősorban azok, amelyeket a szakirodalom „végrehajtó folyamatokként” említ. Ezek olyan mechanizmusokat jelentenek, amelyek lehetővé teszik a bonyolult, célorientált viselkedést azáltal, hogy segítik a figyelmi kontrollt, a viselkedés elemibb lépésekre bontását és hasonlókat. Ezeket a folyamatokat eredetileg elsősorban neuropszichológiai kutatások során azonosították: azt találták, hogy azok, akiknek az úgynevezett prefrontális agyi területei (a homloklebeny legelső része) sérülnek, azoknak a hétköznapi élet szervezésében komoly gondjaik támadnak, különösen az olyan összetettebb tevékenységek esetében, mint, mondjuk, egy utazás megszervezése. Ehhez szükséges repülőjegyet vásárolni, összevetni különböző járatokat, szállást foglalni, felmérni az egyes ajánlatok előnyeit és hátrányait, és így tovább. A prefrontális betegek csak akkor képesek erre, ha lépésről lépésre instrukciót kapnak, önállóan nem.
Az ilyen betegek laboratóriumi feladatokkal történt vizsgálata megerősítette, hogy a bonyolult utasítások követése nehézséget okoz, míg ha a tevékenységeket apróbb lépésekre egyszerűsítik, akkor meg tudják oldani. Hasonló nehézséget tapasztaltak az olyan feladatokban, amelyekben egy megszokott dolgon kellett változtatni: pl. ha menet közben változik az instrukció, és mondjuk, a kék ingerekre már nem a jobb oldali, a pirosra pedig nem a bal oldali gomb megnyomásával kell válaszolni, hanem fordítva. A prefrontális sérültek az ilyen feladatokban rendszerint képtelenek a váltásra, illetve általában a komplex instrukció követésére, miközben a feladat végén arról számolnak be, hogy tudták, mit kellett volna csinálniuk, csak képtelenek voltak rá.
Azt találták, hogy akik a fluid gondolkodási tesztekben alacsony (kb. 85-ös IQ alatti) eredményt érnek el, azok nagyon hasonló tüneteket mutatnak a végrehajtó folyamatokat igénylő feladatokban, mint a prefrontális sérültek (Duncan és mtsai, 1996; Duncan és mtsai, 2008). Kevéssé képesek gátolni a zavaró ingereket, összpontosítani a célra, és ha szükséges, változtatni az alkalmazandó szabályon vagy stratégián.
Az átfedő folyamatok elmélete tehát valójában a kognitív teszteken mutatott
Az elmélet nem azonosítja a
A sportanalógiára visszatérve: addig jutottunk, hogy egyrészt van egy általános változatosság a sportteljesítményben, másrészt vannak speciális képességek, mint a labda- vagy az egyensúlyérzék, és az egyes sportokban elért eredmények közti korreláció azok esetében magas, akik mindenben rosszabbul teljesítenek, akik viszont kiemelkedően teljesítenek valamilyen sportban, azok nem feltétlenül lesznek jók másban is. Az átfedő folyamatok elmélete sportra alkalmazva azt mondaná, hogy vannak általános, mondjuk, az erőnléttel és az állóképességgel kapcsolatos alapkészségek, amelyek valamennyi sportban szerepet játszanak, azonban elsősorban úgy, hogy alacsony szint esetén meggátolják a specifikusabb képességek kibontakozását. Az izomzat vagy az állóképesség önmagában senkit nem tesz kiemelkedővé a kosárlabdában vagy a kenuban, és több mint valószínűtlen, hogy mindig minden sportban a legizmosabb versenyző lesz a legeredményesebb. Ugyanakkor, ha hiányzik a megfelelő erőnlét, az gátolni fogja a teljesítményt a legkülönbözőbb területeken. Vagyis az erőnlét a speciális sportokban való teljesítmény szükséges, de nem elégséges feltétele, és az átfedő folyamatok elmélete szerint pontosan ugyanez a helyzet a végrehajtó funkciók és az átfogó kognitív képességek esetében.
Mint minden analógiának, természetesen ennek is megvannak a korlátai. Például kissé másfajta érveléssel éppen akár a
A matematikai modell alapján szimulálni lehet, hogyan alakulnának a teszteredmények, ha a feladatok megoldását valóban az átfedő folyamatok összjátéka határozná meg. Egy ilyen szimulációs vizsgálat megmutatta, hogy az így létrehozott „mesterséges” teszteredmények faktoranalízise során is azonosítható egy általános faktor, amely statisztikai szempontból éppen úgy „viselkedik”, mintha egy olyan általános képesség vagy tulajdonság lenne, amely mindenfajta tesztben megjelenik, és ami a legfontosabb, amely
Következő fejezet: >>> 2.1.2.4. Elméleti és gyakorlati következmények