2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek

2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája

2.7.6. A tehetséggondozó tantervek, programok készítésének alapjai

2.7.6.2. A tehetséggondozó tanterv tartalmát előkészítő mátrix

Az alábbiakban bemutatott, tartalmat előkészítő mátrixokat a debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetem Pszichológiai Intézetének Pedagógiai-Pszichológiai Tanszékével együtt dolgozó intézetek készítették két tehetséggondozó tantervhez. A Pring-modellként ismert, (Pring, 1984) kétdimenziós mátrix felvázolását javasoljuk a tartalom kiválogatásához, a függőleges tengelyen a fejlesztési követelményeket, a vízszintes tengelyen pedig a tehetséges tanulók fejlesztendő tulajdonságait ábrázolva (Balogh, 1999; Polonkai, 1999) (2.7.4. és 2.7.5. táblázat).

Az „Ember és természeti környezete” tehetséggondozó programot Esztergályné Jeszenszky Katalin, Fedora Katalin, Pásztorné Kurucz Márta (Mátészalka), Banáné Szőke Ilona, Srankó Anna, Tóth András (Törökszentmiklós), Hudák Tünde, Győrik Ferenc, Szántó István (Szerencs) készítette.

Az „Ember és természeti környezete” című tehetséggondozó program a 6. évfolyam tanulói számára készült, melyet a fejezet végén található 2.7.1. melléklet mutat be.

A „Zeneművészet és vizuális kultúra” című tehetségfejlesztő programot Beregszászi Attiláné, Király Mihály (Mátészalka), Pásztor Andrásné (Törökszentmiklós), Matuscsák Sándorné, Sike Istvánné (Szerencs) készítette.

A „Zeneművészet és vizuális kultúra” című, tanórán kívüli integrált tehetséggondozó program a 6. évfolyam tanulói számára készült, melyet a fejezet végén található 2.7.2. melléklet mutat be.

2.7.5. táblázat. A „Zeneművészet és vizuális kultúra” című integrált tehetséggondozó program tartalom-előkészítő mátrixa

2.7.6. táblázat. A curriculum felépítése